konferencjekdp2021

Wszystko czego potrzebujesz w sieci w jednym miejscu

Jak prawidłowo dbać o ciągnik rolniczy?

Jak prawidłowo dbać o ciągnik rolniczy?

Każdy, kto prowadzi gospodarstwo rolnicze, powinien zaopatrzyć się w ciągnik. Tego typu maszyny ze względu na przeznaczenie mają konstrukcje, która przystosowana jest do ciężkich prac, dlatego też przy częstym serwisowaniu oraz regularnej konserwacji posłuży nam on przez wiele lat, gdzie będziemy mieć styczność z bezproblemową jazdą i pracą. Warto więc nie ważne, czy maszyna pracuje bez problemowo, czy te nie upewnić się, czy wszystkie komponenty są sprawne, a ich praca przebiega prawidłowo, odpowiednio.

Przegląd techniczki ciągnika

W naszym kraju ciągnik co jakiś czas musi przejść obowiązkowe badanie techniczne, które musi być wykonane w przeciągu 3 lat od rejestracji pojazdu. Następny przegląd musimy wykonać w przeciągu 2 lat. Natomiast każdy już kolejny raz w roku. Na co więc powinniśmy zwrócić uwagę, aby maszyna ta do pierwszego przeglądu nam służyła bez zarzutów?

Stan techniczny ciągnika

 

Przed każdym przystąpieniem do pracy operator takiej maszyny powinien wykonać następujące czynności:

  1. Sprawdzenie stanu paliwa
  2. Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego
  3. Sprawdzenie, w jakiej kondycji są paski klinowe
  4. Sprawdzanie poziomu naładowania akumulatora
  5. Warto także przeczyścić chłodnice sprężonym powietrzem tak, aby pozbyć się zanieczyszczeń, które mogą doprowadzić do zatoru

W ten sposób będziemy mieli pewność, że ciągnik podczas pracy będzie działał w 100% poprawnie.

Maszyny, które podpinamy pod ciągnik nie powinny być zbyt ciężkie

Częsty popełnianym błędem przez ludzi jest sytuacja, w której podczepiona pod ciągnik maszyna musi być przetransportowana z większą mocą niż ta, jaką jest nam w stanie zaoferować sam pojazd. Traktor po podpięciu dodatkowego zapasu powinien mieć 30% zapasu mocy, gdyż dzięki temu eksploatacja będzie przebiegała ekonomicznie i prawidłowo. Dodatkowo nie dojdzie do poważnej awarii haka lub silnika.

Należy zwrócić uwagę na jakość stosowanego przez nas oleju

 

Ciągniki rozliczne w 90% przypadków wykonują pracę w bardzo trudnych, ekstremalnych warunkach. Operator będzie miał więc styczność z dużym obciążeniem i wysoką ilością kurzu. Zwiększa się dzięki temu szansa na ewentualne zatarcia i uszkodzenia takich pojazdów. Może dojść np. do uszkodzenia: skrzyni biegów czy silnika. Zapobiec temu możemy poprzez dobór odpowiedniego oleju. Chodzi tutaj nie tylko o olej silnikowy, lecz także przekładniowy czy hydrauliczny. Warto zainwestować więc w produkty, które:

  1. Sprawią, że zanieczyszczenie tłoka znacząco spadanie
  2. Wyróżniają się długotrwałą lepkością zmniejszając awaryjność poszczególnych podzespołów
  3. Sprawią, że będziemy mieć pełną kontrolę nad osadami
  4. Odznaczają się małą podatnością na działanie sadzy

Rozwijanie za dużych prędkości

Warto mieć z tyłu głowy fakt, iż ciągnik rolniczy to nie wyścigówka, a w dołączonej do modelu, który zakupiliśmy instrukcji widnieje informacja o maksymalnej prędkości, której producent zaleca nie przekraczać. Takie eksperymentowanie z pewnością w końcu sprawi, że będziemy mieli styczność z awarią silnika i skrzyni biegów. Ciągniki projektuje się pod kątem pracy w polu na stosunkowo małych prędkościach. Po więcej informacji warto zajrzeć na stronę:  http://klemax.pl/category/225277/jumz.html.

Jak zadbać o ciągnik rolniczy?

Jak dbać o ciągnik rolniczy? To pytanie zadaje sobie praktycznie każdy rolnik. Podsumowując maszyna mocno eksploatowana lub nieużywana, się zużywa, nie da się tego ukryć. Jesteśmy w stanie jednak przedłużyć jej żywotność. Warto więc szczególnie zimą zwrócić uwagę dodatkowo na:

  1. Stan filtrów i zawartość wody w kielichu paliwa.
  2. Prace silnika, gdyż zimą powinno się korzystać z ciągnika, jednak nie należy bezcelowo uruchamiać maszyny, gdyż w ten sposób skracamy żywotność znajdujących się w silniku smarów i olei.
  3. Cykliczne smarowanie elementów, które narażone są na korozje szczególnie zimą, kiedy to przez większość czasu części te nie są w żaden sposób eksploatowane
  4. To, aby w okresie zimowym ciągnik znajdował się pod dachem, gdyż ma on więcej odkrytych części, które przez śnieg mogą ulec uszkodzeniu mechanicznemu niż np. taki samochód